Tuesday 24 September 2013

KISAH RAMA-RAMA

Bismillahirrahmanirrahim...

Nak kongsikan sikit kisah yang telah dikongsikan oleh lecturer statics aku kat UTM, Dr Hishamuddin Alham. Kisahnya  adalah mengenai rama-rama. Bagaimana rama-rama ingin berubah dari beluncas, kemudian menjadi kepompong dan akhirnya menjadi seekor rama-rama yang cantik.


Pernah, suatu masa sekumpulan saintis menjalankan kajian mengenai proses kejadian rama-rama. Mereka  memerhati bagaimana proses seekor rama-rama menghadapi kepayahan untuk keluar dari kepompongnyaaa.


Setelah beberapa ketika lamanya mengalami kepayahan, keterpaksaan dan bergelut untuk keluar dari kepompong, saintis tersebut mengambil keputusan untuk memudahkan usaha rama-rama tersebut.

Saintis itu menggunting sedikit kepompong rama-rama itu bagi membantu sang rama-rama. Dengan mudahnya rama-rama itu memang berjaya keluar dari kepompongnya.

Bagaimanapun tubuh rama-rama itu kelihatan bengkak dan sayapnya juga kelihatan layu dan tidak kembang.

Apa yang seterusnya berlaku? Rama-rama itu telah meneruskan kehidupannya tetapi dalam kedaan cacat seumur hidup tidak boleh terbang.

Perbuatan saintis itu memang suatu usaha yang terpuji. Namun, segala aturan yang Allah tetapkan ada hikmahnya. Disebalik pergelutan rama-rama untuk keluar dari kepompongnya, sejenis cecair akan keluar dari tubuhnya dan cecair itu sebenarnya akan membantu rama-rama menguatkan fizikalnya untuk menjadi seekor rama-rama yang cantik dan sempurna.

Namun tanpa pergelutan itu, rama-rama ini terpaksa menghadapi kepayahan meneruskan baki hidupnya sebagai seekor rama-rama yang cacat. MasyaAllah, begitu indahnya perancangan Allah.

Begitu juga hidup kita sebagai manusia. Sometimes, struggles are exactly what we need in our life. Ada kalanya Allah mendatangkan musibah untuk menguatkan lagi diri kita. Untuk mencapai kejayaan, kepayahan adalah suatu perkara yang mesti kita hadapi dan usaha yang berterusan dan gigih akan mendekatkan lagi kita dengan kejayaan.


"Setiap usaha baik ada halangan, setiap halangan ada pengorbanan, setiap pengorbanan ada kejayaan."

"Berfikirlah dengan rasional, jangan berfikir dengan emosional."

"Perkara yang menyeronokkan selalunya kurang berfaedah."

"Kekuatan sebenar seseorang itu tidak diukur pada kejayaannya mengekalkan kejayaan, sebaliknya pada kejayaan bangun dari kegagalan."

 "Ada dua orang yang paling gagal dalam hidup.  Orang yang tidak cekap membuat apa yang disuruh dan orang yang hanya membuat apabila disuruh."
Luqman al-Hakim


wallahua'lam...


No comments:

Post a Comment